Czy jedzenie pestek słonecznika jest zdrowe?

Pestki słonecznika

Łuskanie pestek ze słonecznika jest bez wątpienia wciągającym zajęciem. Oczywiście stanowi jedno z bardziej prozdrowotnych przyzwyczajeń, które wcale nie tak łatwo porzucić, jednak czy ma ono pozytywny wpływ na człowieka? Poznaj, jakie właściwości ma słonecznik i sprawdź, czy jego jedzenie jest zdrowe!

Co zawierają pestki słonecznika?

Czy wiesz, co zawierają pestki słonecznika? To wielka skarbnica wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 oraz omega-9. Znajduje się w nich także beta-karoten, lecytyna oraz wiele innych, cennych substancji. Warto wymienić m.in. witaminę E o działaniu przeciwutleniającym, wartościowe witaminy z grupy B (B1, B2, B6 oraz PP), nieoceniony kwas foliowy oraz liczne składniki mineralne m.in. potas, magnez, fosfor, żelazo, selen, cynk oraz wapń, które mają korzystny wpływ na utrzymanie organizmu w ogólnej, dobrej kondycji. Na uwagę zasługują również flawonoidy, czyli bardzo dobre antyoksydanty hamujące procesy starzenia oraz zachorowalność m.in. na nowotwory. Dodatkowo pestki słonecznika to świetne źródło białka roślinnego. Na koniec warto dodać, że w 100 g pestek znajduje się ponad 560 kcal.

Jakie właściwości ma słonecznik?

Nie od dziś pestki słonecznika są traktowane jako świetna, zdrowa przekąska, która powinna pojawiać się w jadłospisie niemal każdego z nas. To głównie zasługa ich właściwości prozdrowotnych. Regularne spożywanie nasion słonecznika znakomicie reguluje ciśnienie krwi, stabilizuje poziom cukru we krwi oraz obniża poziom cholesterolu. Zastanawiasz się, co jeszcze daje jedzenie słonecznika? Otóż pozwala walczyć ze stanem zapalnym w organizmie, zarówno tym krótkotrwałym, jak i przewlekłym. Nic dziwnego, że na szeroką skalę jedzenie ziaren polecane jest m.in. diabetykom, osobom zmagającym się z nadciśnieniem czy mającym problem z wysokim poziomem cholesterolu. Dietetycy z kolei często polecają pestki słonecznika jako zdrowy zamiennik chipsów, słonych przekąsek czy słodyczy, jednak jak już zostało wspomniane, jest to produkt dość kaloryczny, dlatego należy stosować go z umiarem.

Pestki słonecznika – które wybrać?

Warto wspomnieć także o tym, jakie nasiona słonecznika powinno się kupować, aby były najlepszej jakości oraz można było maksymalnie wykorzystać ich prozdrowotne właściwości. Ze względów odżywczych przede wszystkim należy wykorzystywać pestki świeże lub suszone. W trakcie zakupu warto zwrócić uwagę, by umieszczone w opakowaniu pestki nie były solone prażone. Pod wpływem wysokiej temperatury zostają bowiem pozbawione prozdrowotnych właściwości, a w wyniku przetworzenia zawarte w nich kwasy tłuszczowe mogą wręcz stać się szkodliwe. To samo dzieje się w przypadku pieczenia pestek słonecznika, dlatego, jeżeli zależy Ci na ich wspomagających zdrowie właściwościach, lepiej spożywać je solo niż w ciasteczkach czy granoli. Dodatkowo wskazane jest kupowanie pestek słonecznika w łupinach, gdyż rewelacyjnie chronią one przed utratą kwasów tłuszczowych i niektórych witamin w wyniku utleniania. Trzeba też podkreślić, że nasiona słonecznika można z powodzeniem wyhodować również samemu, siejąc kilka ziaren zupełnie jak popularną rzeżuchę – na bibułce lub wacie (oczywiście odpowiednio zwilżonej). Całość procesu zajmie nie więcej niż kilka dni.

Smacznego i na zdrowie!

Jedzenie pestek słonecznika jest bardzo wciągające. Jeżeli nie masz problemów z nadwagą, to garść słonecznika każdego dnia świetnie wpłynie na ogólną poprawę Twojego zdrowia. Dodatkowo zadziała profilaktycznie w przypadku chorób układu krążenia czy zahamowania niepożądanych procesów starzenia. Poza tym słonecznik nie jest ziarnem alergizującym, dlatego z powodzeniem może być podawane również małym dzieciom. Ze względu na jego neutralny i nieangażujący smak jest przez nie bardzo dobrze przyjmowany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *