Jaki olej roślinny jest najzdrowszy?

Oleje tłoczone na zimno Gaja

Będąc w kuchni i przygotowując potrawy, z pewnością niejednokrotnie zastanawiasz się, jaki olej jest najzdrowszy? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, gdyż wpływa na nią wiele czynników. Warto wspomnieć, że oleje roślinne nie od dziś uznawane są za najzdrowsze tłuszcze i owszem – nie dzieje się tak bez przyczyny. Jak jednak wybrać ten najlepszy? Wszystko zależy od tego, w jakiej postaci i do czego ma być wykorzystany.

Olej roślinny – właściwości

Oleje roślinne na tle innych wyróżnia obecność jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie tylko znacznie zmniejszają stężenie całkowitego cholesterolu we krwi, ale także wpływają na stosunek LDL i HDL z okazałym wskazaniem na „dobry” cholesterol, dzięki czemu hamują rozwój takich chorób, jak miażdżyca, nadciśnienie czy nowotwory. Oprócz tego oleje roślinne są także cennym źródłem kwasów omega-6 oraz omega-3. Warto pamiętać, że oba powinny być dostarczane do organizmu w odpowiednich proporcjach, by w pełni mógł on wykorzystać ich właściwości. Kwasy omega-3 ze świeżo wytłoczonego oleju ulegają rozkładowi na skutek kontaktu z powietrzem i światłem w ciągu zaledwie kilkunastu godzin, dlatego licząc na te właściwości oleju roślinnego, należy spożywać m.in. olej lniany, czy z orzechów włoskich na krótko po wytłoczeniu. 

Oleje roślinne są również nieocenionym źródłem witaminy E, nie bez powodu nazywanej witaminą młodości. Jest to antyoksydant, który z sukcesem pozbywa się z organizmu wolnych rodników, co przede wszystkim ma na celu uchronienie przed typowymi chorobami cywilizacyjnymi. Dodatkowo witamina E bezpośrednio wpływa na młody wygląd skóry.

Olej do smażenia – który najzdrowszy?

Najzdrowszy olej roślinny, czyli który? Wybór zależy od sposobu wykorzystania. Zacznijmy od smażenia. Należy wziąć pod uwagę fakt, jak długo mamy zamiar smażyć i w jakiej głębokości. Warto też podkreślić, że dania zawsze powinny być przygotowywane na dobrze rozgrzanym tłuszczu, gdyż w ten sposób w znacznie mniejszym stopniu zostanie on wchłonięty przez potrawę i będzie zwyczajnie zdrowsza. Ewentualny nadmiar należy wytrzeć ręcznikiem papierowym, przeznaczonym do kontaktu z żywnością.
c
Czy do smażenia możemy wybierać olej rafinowany? Zdecydowanie nie. Musimy pamiętać, że olej rafinowany jest szkodliwy, gdyż zastosowany w jego przypadku proces rafinacji sprawia, iż powstają szkodliwe izomery trans, które mają działanie m.in. rakotwórcze. Do smażenia powinniśmy używać wyłącznie olejów nierafinowanych.

Który olej będzie najzdrowszy do smażenia? Jedynym olejem nierafinowanym, który może być wykorzystywany do krótkiego smażenia lub duszenia na małym ogniu, jest olej rzepakowy i kokosowy – mają one temperaturę dymienia podobną do masła. Należy pamiętać, że jako olej kokosowy jako olej o dużym udziale nasyconych kwasów tłuszczowych nie powinien być używany codziennie. Na końcu należy uwypuklić złotą zasadę – jeżeli olej roślinny podczas smażenia zmienił barwę lub zaczął nieprzyjemnie pachnieć, należy go natychmiast wymienić. Absolutnie zakazane jest wielokrotne smażenie potraw np. na głębokim tłuszczu, który nie jest odpowiednio często wymieniany! Z takim praktykami wciąż można się spotkać w wielu restauracjach oraz barach szybkiej obsługi.

Dobre oleje do sałatek

Wiemy już, że najlepszym wyborem do smażenia są oleje nierafinowane. A jakie oleje będą dobre do sałatek, polewania gotowych dań? Na pewno warto zwrócić uwagę na ole lniany, sojowy, kukurydziany, z pestek dyni czy z orzechów włoskich.

Podsumowując, aby korzystać z oleju zdrowo, należy znać jego właściwości oraz odpowiednio go stosować. W przeciwnym razie nawet najzdrowszy olej roślinny nie będzie miał pozytywnego i zdrowotnego wpływu na nasz organizm.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *