Olej słonecznikowy czy rzepakowy – różnice

Oleje roślinne to rozbudowana kategoria produktów, do której zalicza się między innymi olej rzepakowy i słonecznikowy. Co warto wiedzieć na temat każdego z nich? Co je różni? Olej rzepakowy czy słonecznikowy – który jest zdrowszy?

Oleje roślinne – co to takiego

Co warto wiedzieć na temat olejów roślinnych? Zawierają one w swoim składzie nienasycone kwasy tłuszczowe, które skutecznie chronią nasz organizm przed nowotworami oraz chorobami układu krwionośnego, takimi jak chociażby nadciśnienie tętnicze czy miażdżyca. Co więcej, redukują one stężenie całkowitego cholesterolu we krwi, obniżają poziom „złego” i podwyższają stężenie „dobrego” cholesterolu. Oleje roślinne bogate są także w kwasy wielonienasycone, w tym Omega-6. Świeżo tłoczone stanowią znakomite źródło kwasu Omega-3. Oleje roślinne to bardzo dobre źródło witaminy E, która pomaga w walce z wolnymi rodnikami. Skutecznie chroni przed chorobami cywilizacyjnymi i nadaje skórze zdrowy wygląd.

Olej słonecznikowy – charakterystyka

Olej słonecznikowy to, jak sama nazwa wskazuje, tłuszcz roślinny wytłaczany z nasion słonecznika. W jego składzie znajdują się między innymi nasycone oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Olej słonecznikowy podzielić można na rafinowany i nierafinowany. Pierwszy z nich jest dokładnie oczyszczany, a następnie poddawany działaniu wysokiej temperatury, co sprawia, że uzyskuje on wysoką temperaturę dymienia. Olej tego typu jest pozbawiony zarówno smaku, zapachu, jak i wartości odżywczych. Jeżeli chodzi o temperaturę dymienia oleju nierafinowanego, wynosi ona około 107 stopni Celsjusza, co sprawia, że nie nadaje się on do smażenia. Jego główną zaletą jest to, że zawiera duże ilości składników w pozytywny sposób wpływających na kondycję naszego organizmu. Olej tego typu jest bogaty w kwasy tłuszczowe nasycone: arachidowy, stearynowy i palmitynowy i nienasycone: ikozenowy oraz oleinowy. Jeżeli chodzi o ostatni z nich, bardzo dobrze sprawdza się on w walce z nadwagą. Redukuje poziom „złego” cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi, chroniąc przed miażdżycą. Równocześnie zwiększa poziom „dobrego” cholesterolu. Do jego atutów zaliczyć można także to, że obniża on ciśnienie tętnicze i działa przeciwzapalnie, chroniąc przed rozwojem nowotworów. Jest wykorzystywany kosmetyce w celu regeneracji i nawilżania skóry. Kolejny z kwasów – ikozenowy – obniża poziom trójglicerydów oraz „złego” cholesterolu. Dodatkowo reguluje poziom cukru, zmniejsza ciśnienie i zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych. Kwas palmitynowy odgrywa niezwykle ważną rolę, jeżeli chodzi o funkcjonowanie płuc. Zapobiega on bowiem zapadaniu się pęcherzyków płucnych. Kwas stearynowy jest powszechnie stosowany w kosmetyce. Jest on bardzo dobrym emulgatorem i ma właściwości myjące. Kwas arachidowy jest natomiast spotykany w suplementach dla sportowców. Związane jest to z tym, że przyczynia się on do wzrostu masy mięśniowej i siły mięśni.

Nierafinowany olej słonecznikowy w pozytywny sposób wpływa na kondycję naszego organizmu. Charakteryzuje się niską zawartością organizmów, które znane są z tego, że skutecznie usuwają wolne rodniki, chroniąc przed chorobami nowotworowymi i przedwczesnym starzeniem się. Olej słonecznikowy działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie, dzięki czemu z powodzeniem wykorzystywać można go w przypadku chorób skóry.

Olej tłoczony z pestek słonecznika korzystnie oddziałuje na pracę układu sercowo-naczyniowego. Obniża ciśnienie tętnicze, redukuje poziom złego cholesterolu i trójglicerydów oraz zwiększa poziom dobrego cholesterolu.

Olej słonecznikowy to produkt, który do swojej diety włączyć powinny osoby cierpiące na insulinooporność oraz cukrzycę. Związane jest to z tym, że reguluje on poziom cukru we krwi.

Olej rzepakowy – co warto wiedzieć na jego temat

Olej rzepakowy ma cały szereg cennych właściwości. Zawiera on w swoim składzie kwas Omega-3 oraz Omega-6, które w pozytywny sposób wpływają na kondycję skóry, stan nerek, pracę mięśnia sercowego i funkcjonowanie układu krwionośnego. Olej rzepakowy jest również bogaty w kwas oleinowy, który redukuje poziom „złego” cholesterolu w organizmie.

Olej rzepakowy tłoczony na zimno (inaczej nierafinowany) bardzo dobrze sprawdza się jako składnik sosów czy sałatek. Rafinowany z powodzeniem wykorzystywać można natomiast do gotowania, pieczenia czy smażenia. 

Olej rzepakowy rafinowany jest bogaty w fitosterole, które przyczyniają się do utrzymania właściwego poziomu cholesterolu. Działają one antynowotworowo i przeciwutleniająco.

Olej rzepakowy zawiera także witaminę E, która działa przeciwutleniająco i niweluje wolne rodniki. W jego składzie znaleźć można również witaminę K odpowiadającą za krzepnięcie krwi oraz prowitaminę A, która poprawia kondycję skóry i oczu.

Wbrew pozorom olej rzepakowy stosowany jest nie tylko w kuchni. Równie często wykorzystuje się go w kosmetyce. Jak już zostało wspomniane, jest on bogaty w kwasy Omega-3, które to w pozytywny sposób wpływają na naszą urodę. Olej rzepakowy nierafinowany zawiera witaminę E, która nazywana jest także witaminą młodości. Skutecznie chroni ona przed wolnymi rodnikami, a także przeciwdziała powstawaniu zmarszczek i opóźnia procesy starzenia się organizmu. Znajdująca się w nim witamina K łagodzi zmiany trądzikowe i naczynkowe, a prowitamina A – podrażnienia skóry.

Olej rzepakowy dzięki swoim przeciwstarzeniowym oraz nawilżającym właściwościom bardzo dobrze sprawdza się w charakterze dodatku do maseczek do twarzy. Taką miksturę wzbogacić można również o inne naturalne składniki, takie jak miód czy rumianek.

Olej rzepakowy z powodzeniem wykorzystywać można również do pielęgnacji cery trądzikowej. Z jego pomocą przygotować można naturalną maseczkę do twarzy. Potrzebne będą do tego następujące składniki: 1 łyżka oleju rzepakowego, 1 łyżka zaparzonego rumianku oraz 2 łyżki jogurtu naturalnego. Składniki mieszamy ze sobą aż do uzyskania konsystencji gładkiej masy. Nakładamy na oczyszczoną skórę twarzy, zostawiamy na około 10 minut i spłukujemy ciepłą wodą.

Olej słonecznikowy a rzepakowy

Olej słonecznikowy czy rzepakowy? Zarówno olej słonecznikowy, jak i rzepakowy stanowią bardzo dobre źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Pierwszy z nich zawiera znacznie większe ich ilości, lecz są to głównie kwasy tłuszczowe z grupy Omega-6. Kwasy tłuszczowe Omega-3 występują tu natomiast w śladowej ilości. Olej rzepakowy to z kolei znacznie bogatsze źródło kwasów Omega-3, prowitaminy A oraz witaminy K. Olej słonecznikowy jest z kolei bogatszy w witaminę E.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *