Len mielony – na co pomaga?

Olej tłoczony na zimno marki Gaja w szklanej butelce

Na przestrzeni lat len mielony zyskał niemałą popularność nie tylko w przemyśle spożywczym, ale także kosmetycznym. Nasiona lnu posiadają mnóstwo niezwykłych właściwości leczniczych, mogą także wspomóc proces odchudzania. W rzeczywistości mielony len to po prostu zmielone nasiona, znane przede wszystkim jako siemię lniane, zawierające m.in. białko, sterole, cynk, żelazo, magnez oraz kwasy organiczne. Produkty powstałe na jego podstawie, takie jak olej, wyróżniają się natomiast bogactwem kwasów nienasyconych, które znacznie podwyższają odporność organizmu oraz biorą udział w procesie przemiany materii. Mielony len staje się coraz bardziej powszechnym produktem włączanym do codziennej diety szczególnie wśród osób borykających się z problemami gastrologicznymi, które chcą w naturalny sposób obniżyć cholesterol bądź zadbać o prawidłową pracę serca. Bardzo często sięgają po nie również kobiety pragnące złagodzić skutki menopauzy.

Mielony len a siemię lniane

Siemię lniane to nic innego jak nasiona lnu zwyczajnego, który z wielkim powodzeniem jest uprawiany w krajach o umiarkowanym oraz tropikalnym klimacie. Produkt zwany także skarbnicą składników odżywczych można jeść w całości. Należy jednak pamiętać, że przez pokrywającą nasionka skorupkę wchłanianie składników odżywczych przez układ pokarmowy jest znacznie utrudnione. Największe korzyści zdrowotne przynosi regularne spożywanie mielonego lnu, gdyż dostarcza związki przyswajany przez organizm. Oprócz tego nie ulega on jełczeniu ani utlenieniu, dlatego można go dostać w każdym sklepie spożywczym lub aptece. Produkt jest w większości przypadków odtłuszczony, dzięki czemu nie ulega szybkiemu psuci oraz jest znacznie smaczniejszy.

Właściwości zdrowotne lnu 

Mielony len określany jest jako jeden z najbardziej bogatych produktów w składniki odżywcze. Nasiona zawierają 3 razy więcej przeciwutleniaczy regulujących pracę hormonów oraz przede wszystkim przeciwdziałających powstawaniu zmian nowotworowych niż nasiona chia, a także kilkukrotnie więcej kwasów Omega-3 niezbędnych do prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego oraz nerwowego. Już na pierwszy rzut oka widać, że len mielony to bogactwo ważnych właściwości. Najpopularniejszymi z nich są przede wszystkim naturalne wspomaganie trawienia oraz obniżenie poziomu cholesterolu, dzięki kwasom Omega-3 przeciwdziałają migrenowym bólom głowy czy występowaniu miażdżycy. Na co jeszcze pomaga len mielony? Otóż wspomaga koncentrację, pracę mózgu i układu krążenia. Doskonale sprawdzi się jako naturalne uzupełnienie diety każdego ucznia, który większość swojego czasu spędza na edukacji. Działanie lnu mielonego jest również zbawiennym rozwiązaniem dla wielu kobiet, gdyż naturalny produkt tworzy swego rodzaju barierę ochronną przed rakiem piersi, jajników czy szyjki macicy. Równocześnie poprawia stan skóry, włosów oraz paznokci. Maseczki wykonane z mielonego lnu leczą opryszczkę oraz głęboko oczyszczają skórę z toksyn i zanieczyszczeń.

Len mielony a odchudzanie

Len mielony wspomaga odchudzanie, a przede wszystkim jest całkowicie naturalnym uzupełnieniem codziennej diety, więc nie trzeba martwić się o możliwe pojawienie się negatywnych skutków ubocznych. Wysuwającą się na pierwszy plan zaletą, odgrywającą znaczącą rolę w procesie przemiany materii, jest wysoka zawartość białka, które nie tylko pęcznieje w żołądku, dając uczucie sytości, ale także wyróżnia się działaniem przeczyszczającym. Błonnik likwiduje zaparcia, wpływa na uregulowanie częstotliwości procesu defekacji oraz przyspiesza oczyszczanie jelit z resztek pokarmu. Należy jednak pamiętać, że same nasiona mielonego lnu są kaloryczne ze względu na obecność oleju oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego też podczas odchudzania produkt nie powinien być spożywany w dużych ilościach.

Dawkowanie mielonego lnu

Z pewnością zastanawiasz się teraz, skoro podczas procesu odchudzania powinno się zwracać uwagę na przyjmowaną dawkę mielonego lnu, to ile ona wynosi? Otóż ten naturalny produkt można spożywać w postaci 1 łyżeczki od 2 do 3 razy dziennie w postaci kleiku. Można jednak sporządzić len, zalewając ¾ szklanki gorącej wody. Należy wtedy odczekać kilka minut, a następnie często mieszać, aż do uzyskania kleiku. Nie wyklucza się stosowania mielonego lnu jako uzupełnienia bądź dodatku do codziennych posiłków, takich jak zupy, sosy, owsianki, płatki śniadaniowe czy różnego rodzaju wypieki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *